Nytt år, det kjennes bra! Hvert år tror jeg at i år skal jeg bli flinkere til å trene, rydde, jobbe og få ting unna før deadline. Slik er det også i år! Men arbeidsrommet i heimen og skrivebordet på jobben er overfylte av papir, bøker og rot. Hva må til? I følge mannen i mitt liv er løsningen vakre system, hver ting på sin plass. Jeg som er bibliotekar burde være den selvskrevne til å finne de vakreste system av alle. Kammerat Melvil Dewey lagde vårt nåværende klassifikasjonssystem og innimellom finner jeg det fortsatt frydefullt å fordype meg i dette. En annen sak er om jeg skal anvende dette systemet på liv og virke i heimen? I en av årets debatter på Biblioteknorge var det snakk om kassering og den gode Hans Martin Fargerli nevnte blant kasseringens utfordringer kunsten å kassere fra egen (privat) boksamling. På vårt lille bibliotek har vi hatt en drastisk kassering de to siste årene, det har vært flere tunge stunder skal jeg love! Da jeg etter et heftig påtrykk fra min kjære innså at egen bokhylle også burde få en alvorlig gjennomgang, ble det adskillig verre! Til nå har jeg kastet to bøker, tre årganger med tidsskrift, noen avisutklipp. De øvrige bøkene jeg ikke har fått plass til i hylla, verken i rekke en eller to står nå i plastposer på mitt arbeidsrom. Det er en sti fra døra og inn til arbeidsbordet, på bordet har jeg akkurat plass til min lille mac. Jeg har sluttet å bruke Migthy Mouse for den er det ikke plass til, men hva trenger man en ekstern mus til når man har en integrert? Jeg tenker veldig hardt på om jeg skal rydde litt mer, kanskje levere tilbake bøkene jeg lånte i fjor? Ha som mål å se hele bordplata en gang i halvåret? Må tenke litt på det…
The staff are in charge of the arrangement, but the boss has to make a speech! Alina from Romania came to our rescue when we should decorate the tables, but all took their share and the arrangement went well. These days I am reading, eating and enjoying the company of my family, it`s great! Yesterday I read Eit vintereventyr of Jan Roar Leikvoll, I felt sick! Some of the descriptions were sickening because of the horrors of the concentration camp. It was very well written, but I wonder if these terrible descriptions of human evil were necessary to get the message through? I think I will try something more light hearted the rest of the vacation…